2013. december 31., kedd

Weißsee (Ausztria 5 napos kirándulás - 4. nap)

Ennek az ausztriai kiruccanásunknak (összefoglaló itt) a Weißsee-i kirándulás volt a fénypontja, mindkettőnk számára ez volt a legemlékezetesebb. Már csak azért is, mert teljes meglepetésként ért minket. Sok mindent ismerünk Ausztriában édesanyám révén, ez a gleccser azonban számára is ismeretlen volt, így eredetileg nem is terveztük, hogy ide megyünk. A szállásunkon azonban számos prospektust találtunk és néztük át, köztük volt egy kis prospektus a Weißsee gleccserről, és rögtön tudtuk, hogy meg kell néznünk.

Azt hiszem, a túrázás iránti szenvedélyem is valahol itt kezdődött, a Medelzkopf meghódításával, csúszós sportcipőben, hátamon a flitteres kis válltáskámmal, amikor egyszer csak felmutattam a csúcsra, hogy na, oda menjünk fel. :) Arról nem is beszélve, hogy ennek a nyaralásnak, és ennek a napnak is köszönhetjük, hogy ma férj és feleség vagyunk. Na, elég ennyi a szentimentális emlékekből, jöjjön a kirándulás. :)

A szállásunktól (Weißbach) 66 km távolságra Enzingerbodenből indul a felvonó. Ide a Salzach völgyéből Uttendorfnál letérve lehet eljutni, ahol egy meseszép völgyben a Stubachstraße-n jutottunk fel autóval 1482 m magasságba. Innét indul a felvonó.

Útvonal Weißbach-Enzingerboden
Stubachstraße
A középső állomás 1742 m magasan van, mi itt nem szálltunk ki sajnos, mivel viszonylag későn indultunk aznap. Az út végig gyönyörű, mindenütt patakok és kisebb vízesések.

2308 m magasan van a felvonó felső állomása, ahonnét gyönyörű kilátás nyílik a Weißsee-re, körülötte a 3000-es csúcsokkal. A felvonótól még nem látni ekkor a nagyobbik tavat, a Tauernmossee-t, ehhez kicsit sétálnunk kell, méghozzá az ülős felvonó irányába. Mindkét tó egyébként mesterséges víztározó, de ha a hatalmas betonfalaktól eltekintünk a völgy felőli oldalukon, mit sem von le szépségükből.

Weißsee
Mi lesétáltunk az ülős felvonóhoz és felmentünk vele (2660 m). Bár nem vagyok biztos benne így 4 év távlatában, de ha jól emlékszem, külön kellett fizetni érte, viszont mindenképpen megéri vagy felvonóval, vagy gyalogosan felmenni a tetejéig, bár azt kisebb kerülővel lehet csak megtenni, mivel nagyon sziklás terület. A felvonó tetjétől ki lehet sétálni a völgy irányába.

Kilátás a Weißsee-ra
A hegy itt lecsiszolt sziklákból áll, a magasság miatt növényzet már alig van, viszont egy gyönyörű kis gleccsertavat is találtunk. :)

Aznapi gyalogos kirándulásunk a Medelzkopf meghódítása volt innen, ami egy 2760 m magas hegycsúcs,a tetejéről csodaszép kilátással a gleccserre. A csúcs meghódítása nem egy sétálóterep, a sziklákon kellett felmászni, de kis odafigyeléssel nem okozhat gondot.
Túraleírás itt található.

Medelzkopf (2760 m)
Az út felfelé :)
Kilátás a szomszédos völgyre
Kilátás a Medelzkopf-ról
Kilátás a gleccserre a Medelzkopf-ról
Kilátás a felvonóból a Tauernmossee-ra
A kirándulás költsége:
- kabnos felvonó + ülőlift kombimált jegy oda-vissaz 24 EUR / fő (2013-as ár)
- parkoló és panorámaút ingyeney
Összeköltség két főre: 48 EUR

Amit mi kihagytunk, de visszamennénk:
Túrázni minden mennyiségben. Ekkoriban még se túrabakancsom, se egy hátizsákom nem volt, így a kirándulásokat még nem a túrázás köré szerveznénk. Ma már egészen biztosan gyalogtúrát tennénk itt. Amikor fent voltunk, már akkor is kinéztem két útvonalat. Az egyik, amelyik a Weißsee-t kerüli meg, ez a netes információk szerint egy 4,5 km-es táv, kb 2,5 órás menetidővel, szóval nem vészes, viszont bizonyos szakaszai a havon haladtak a nyári hőség ellenére is. Erről túraleírást is találtam itt.
A másik útvonal, amit szívesen megnéznénk az a Tauernmossee-hez vezet, minden bizonnyal innét is csodás a kilátás. Sajnos erről a neten most nem találtam leírást, de emlékszem, hogy a túratérképen ezt is nézegettük anno. Az útvonal a térképen látszik amúgy.
Túraútvonalak nehézségi szintje, időtartama a prospektusban található.