2016. május 2., hétfő

Kisebb túra a Velika Paklenica szurdokban (Horvátország)

Tavaszi horvátországi kiruccanásunk (összefoglaló itt olvasható) második kirándulása szállásunktól alig néhány km-re vitt minket, a Paklenica Nemzeti Parkba. Szállásunk a nemzeti park "bejáratánál" Starigrad-Paklenica településen volt.
A Paklenica Nemzeti Park Észak-Dalmáciában található, a Velebit hegység déli részét foglalja magába, köztük a Velebit legmagasabb csúcsát is, az 1752 m magas Vaganski vrh csúcsot. Elsősorban sziklamászók, alpinisták, via ferrata  túrákat kedvelők látogatják, de könnyebb turistautakban is bővelkedik azért. :) A nemzeti park viszonylag kis alapterületen, mindössze 95 négyzetkilométeren terül el, de rendkívül változatos és sokszínű tájat rejt magában. A hegység itt mészkő és dolomit egyvelege, épp ezért sok helyen karsztos a felszíne (bár ez inkább majd az egy évvel későbbi, a Velebit hegység északi részén tetti kirándulásunkkor derül majd ki). A wikipedia tanúsága szerint több, mint 4000 mászófal van itt, de számos kanyon és barlang is várja a vállalkozó szelleműeket.
A vadregényes táj sokaknak ismerős lehet egyébként, mivel a híres Winetou NDK filmek vadnyugati jeleneteinek egy részét itt forgatták. :)
De térjünk csak vissza a mi kis túránkhoz. Mivel teljesen tájékozatlanul indultunk neki a nemzeti parknak, minket teljesen lenyűgözött a vad szépsége. Mi magunk is a turisták által legtöbbet látogatott kiránduló útvonalat választottuk, a Velika Paklenica-t, azaz a Nagy Paklenica völgyet. Ide egy rövid szakaszon autóval lehet behajtani, viszonylag nagy parkoló került itt kialakításra. Arra nem emlékszem, hogy anno 2013-ban mennyi volt a park belépő díja, de az aktuális árlista fent van a nemzeti park weboldalán (http://www.np-paklenica.hr/en/index.php/park/price-list), főszezonban jelenleg 50 kn/fő és a parkolás 10 kn/autó (anno szerintem nem fizettünk a parkolásért, de ez azóta változhatott).

Parkoló a Velika Paklenica bejáratánál
Utunkat tehát a parkolóból kezdtük, és a Velika Paklenica kanyonban haladtunk végig. A kanyon, illetve völgy hossza14,5 km, helyenként egészen keskenyre szűkül össze, néhol viszont 800 m széles is lehet a völgy. Az út jól kiépített, kövekből kirakott út, viszont javasolt egy vastagabb talpú cipő a túrához, mert a nap végére igencsak fájni fog a talpunk különben. :) A völgy első szakasza egyben az egyik legszebb is. Itt beszűkül a völgy, a patakot kell kerülgetni hol kisebb, hol nagyobb sziklák vannak a patakmederben, felettünk pedig függőleges sziklafalak tornyosulnak. Főleg az út első szakaszán rengeteg sziklamászó vágott neki a magasnak az út mellől.

Időnként a patakot kerülgettük, de azért itt a látványosság inkább nem a lábunknál, hanem a fejünk felett látható :)

A keskeny szurdokvölgyet követően az út kiszélesedik, innét kezdve kissé távolabb kerülnek a látnivalók, ám annál robusztusabbak.

Az út egyik leglátványosabb szakasza ugyanis az Anića luka (712 m) félelmetes 400 m magas függőleges sziklafala. A turistaútról csodás kilátás nyílik rá, és rémisztő, ahogy a sziklamászók kis pontként másznak ezen a laikusoknak (tehát nekünk) megmászhatatlannak tűnő falon.

Anića luka

Ott azok a nagyon picike színes kis pöttyök emberek :)
Innét kezdve kevésbé volt vadregényes a táj, hogy erődben, hol az erdőszélen vitt az út, de közben egyre jobban kinyílik a völgy és láthatóvá válik a végén húzódó hegyvonulat. Mi a Velika Paklenica-nak csak az első, 6 km-es szakaszát tettük meg, a Planinarski dom Paklenica menedékházig.

Planinarski dom Paklenica

Itt ittunk egy igaz menedékházi förtelmes kávét, kifordultunk a pottyantós WC-ből és úgy döntöttünk, hogy a térképen kinézett útvonalon nekivágunk kicsit a hegyoldalnak, mivel idáig az út gyakorlatilag vízszintes (a parkoló 150 m magasan van, a menedékház pedig 480 m). A menedékházban egyébként aludni is lehet, és rengeteg irányba indul innét túraútvonal, a szebb hegycsúcsokat is innét lehet a környéken megközelíteni.
Mi a völgy nyugati oldalának vágtunk neki, mivel itt két kilátópontot is jelölt a térkép. Az út legellőször a patakon át vezetett, majd az első szakaszon pár száz méteres szintkülönbséget viszonylag meredeken kaptatva vitt, de cserébe innét kezdve majd lankásabb lesz az út. Bár mi tavasszal voltunk itt, már ekkor is tikkasztó volt a száraz, napsütötte levegő, bár az is tény, hogy nem túrára készültünk, így víz sem nagyon volt nálunk. A kilátás viszont valóban meseszép volt, bár szerintem amikor már teljesen kizöldültek a fák, kevesebbet lehet látni.

Kilátás a tenger irányába
Az ösvény itt 750 méteres magasságig visz fel, de miután egyszer felkapaszkodtunk, gyakorlatilag síkon sétálunk egy sziklás ösvényen, az erdőből kiérve egy idő után már cserjék sincsenek.

Velika Paklenica a tenger irányába

Odalent a Velika Paklenica
A gyönyörá kilátást követően meredeken vitt le az út az eredeti, Velika Paklenica-ban vezető ösvényhez. Igazából lett volna még egy kisebb kör, amit megtehettünk volna, de mivel se vizünk, se kajánk nem volt, így inkább visszatértünk a parkolóba, hogy a jól megérdemelt vacsorát már kényelemben költsük el.

ADATOK:
Útvonal: Velika Paklenica parkoló - Lugarnica - Planinarski dom Paklenica - Kosirica - Njivarska strana - Lugarnica - Velika Paklenica parkoló
Velika Paklenica parkoló
Megtett táv: kb. 15 km
Szintemelkedés: kb. 650-700 m
Menetidő: a menedékházig kb. 2,5 óra, a visszaút nekünk 4 óra volt (plusz fél órapihenő a menedékháznál), bár emlékeim szerint akkoriban nem voltam túl jó kondiban, így a teljes túrát szerintem kényelmesen 5,5 óra alatt meg lehet tenni (főleg túracipőben, tekintve, hogy én az utolsó pár km-en már járni alig tudtam a nem erre a célra felvett kis kínai csodámban :))

A kirándulás költsége:
- 50 kn nemzeti park belépő díj / fő
- 10 kn parkolódíj

Amit mi kihagytunk, de visszamennénk:
- túrázni a környéken, rengeteget :)

További információk:
Részletes angol nyelvű leírás a parkról:
A Paklenica Nemzeti Park weboldala: http://www.np-paklenica.hr/en/
Térkép: http://www.np-paklenica.hr/stara/Paklenica_Karta_flash.htm

1. Köszi a leírást, nagyon jó. Hasznos is nekem, mert hamarosan felkeresem a területet.
    Egy-két apróság: a wikipédia nem több mint 4000 mászófalról, hanem több mint 400 mászóútról ír. Ez valószínűleg csak egy elütés itt. A másik apró elütés, ami felkeltette a figyelmemet az gyermekkorom indiános olvasmányaiból ered: a név helyesen Winnetou.

Bocs ezekért, nem kötözködni akartam! :) Tényleg tetszett aposzt!